Speltherapie

Spelenderwijs leren van nieuweSpeltherapie vaardigheden!

Door speltherapie en kindercoaching eventueel met de inzet van de hond.

Kinderen krijgen gedurende de dag een hoop prikkels te verwerken. Ze moeten hun best doen op school, in de pauze spelen ze met andere kinderen die soms niet zo aardig reageren, buiten school maken ze wellicht ook dingen mee op de sportclub of in de thuissituatie. En ze zitten soms met dingen waar ze niet helemaal goed mee om weten te gaan. Zoals hoe vraag je een vriendje of hij wil spelen? Wat doe je als je niet mee mag doen? Hoe werk je samen? Hoe vraag je om hulp?

Omgaan met lastige situaties en emoties

Als kinderen ergens mee zitten, uiten ze dat in gedrag. Ze worden drukker, bozer, trekken zich terug, etc. Kinderen vinden het praten met iemand over de dingen die ze meemaken of hoe ze zich voelen vaak lastig. Door op een laagdrempelige manier activiteiten (met de hond) te doen, leren ze door te doen en het zelf te ervaren hoe ze met bepaalde situaties of hun emoties om kunnen gaan.

 

Jij bent prima, zoals je bent

De hond is naast oefenmaatje een knuffelhond die jou altijd begrijpt. Hij heeft geen oordeel en ziet jou precies zoals je bent. En vindt jou ook prima zoals je bent. Deze echte aandacht zonder (voor)oordelen is wat kinderen nodig hebben. Op een speelse manier werk je aan thema’s, zoals ADHD-problematiek, autisme, omgaan met emoties, onzekerheid, weerbaarheid, zelfvertrouwen, aangeven en aanvoelen van grenzen, sociale vaardigheden, non- en verbale communicatie, omgaan met pestgedrag.