Regie op je energie

Van burn-out naar weer blij en vol energie!

Je hebt al geruime tijd het idee zo snel moe te zijn. Zo weinig energie te hebben voor dingen. Je slaapt misschien slecht. Je wordt al moe wakker, je bent eigenlijk de hele dag futloos en hebt nergens zin in. Alles is je te veel. Je valt wellicht uit naar je kinderen of je bent erg kortaf naar vrienden of collega’s. Het zou zo maar kunnen zijn dat je tegen een burn-out aanloopt of er zelfs misschien als midden in zit. En je vraagt je af: Hoe krijg ik weer de regie op mijn energie?

Een burn-out: ik?

Veel mensen zitten in de beginfase vaak in een ontkenning. Ze denken dat een burn-out hen toch echt kan overkomen. Gewoon een paar dagen even goed slapen en dan gaat het wel weer. Ze schamen zich vaak voor hun omgeving; vaak gevoed door allerlei overtuigingen. “Niet zeuren, gewoon doorgaan”, is er zo één. Of ze hebben te maken met een schuldgevoel: “Ik kan me toch niet ziek melden, dan moeten mijn collega’s, die het al zo druk hebben, het opknappen”.

Signalen van een burn-out

Toch is het belangrijk de burn-out signalen zeker serieus te nemen. Doe je dit niet, dan wordt het alleen maar erger. Wat zijn dan die signalen van een (naderende) burn-out?

  • Je voelt je vaak moe en wil het liefst op de bank of op je bed gaan liggen.
  • Vaak chagrijnig, terwijl daar niet echt een aanleiding toe is.
  • Reageert meer overdreven dan anders of je valt uit naar mensen in je directe omgeving, of naar je kinderen.
  • Bent veel aan het malen of piekeren in je hoofd.
  • Voelt constant de druk van je omgeving en hebt het gevoel dat je constant van alles moet.
  • Je krijgt lichamelijke klachten: hoofdpijn, buikpijn, duizeligheid, stijve spieren (pijn in je nek, schouders, rug) of misschien zelfs ademhalingsproblemen of paniekaanvallen.

Wat kun je doen bij een (bijna) burn-out?

  1. Creëer orde in de chaos. Als je tegen een burn-out aanloopt of er middenin zit, voelt het vaak als chaos. Je zit veel in je hoofd en bent constant aan het denken wat moet ik doen om hier weer uit te komen? Hoe krijg ik weer meer energie? Waar word ik blij van? Je ziet vaak geen uitweg meer en je kunt alle hulp gebruiken. Een persoonlijke coach kan je hierin helpen.
  2. Het herstellen van je energiebalans. Neem je voldoende rust? Heb je voldoende tijd voor jezelf? Schrijf eens op wat je allemaal doet op een dag en kijk waar de ruimte voor jezelf zit.
  3. Analyseer je eetpatroon. Teveel suikers is bijvoorbeeld niet goed voor je energieniveau.
  4. Ontdek jezelf. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde patronen of overtuigingen die je in de weg zitten? Welke kwaliteiten bezit jij van nature, maar komen wellicht nu niet volledig tot zijn recht?
  5. Regel steun uit je omgeving. Dit is vaak het moeilijkste, want dit betekent letterlijk hulp vragen aan je omgeving. Hen vertellen dat je tegen een burn-out aanloopt of in een burn-out zit en hen letterlijk vragen je te steunen en je werk uit handen te nemen.

Onderneem vandaag nog actie en maak een afspraak met een energie coach

Het belangrijkste bij een burn-out is in eerste instantie weer tot rust komen. In je hoofd en je lijf. In een traject bij Coachhond gaan we daar samen aan werken.
We zoeken letterlijk de rust op door coaching in de natuur; eventueel samen met mijn hond als co-coach. Door het wandelen in een inspirerende en rustgevende omgeving kom je letterlijk en figuurlijk tot rust. Stap voor stap gaan we kijken wat nodig is om jouw energie weer op te bouwen.
Ook gaan we werken aan hoe jij weer wat meer in balans komt met jezelf en met je omgeving. We ontdekken waar jij blij van wordt en weer energie van krijgt.
Daarnaast onderzoeken we waar jouw kwaliteiten en valkuilen liggen en wat jouw uitdagingen zijn. We laten los wat je niet meer dient en en we kijken vooruit naar jouw toekomstige leven dat jij weer blij en vol energie en vertrouwen tegemoet kunt treden.

Wil je nu de stap zetten naar een nieuw leven vol energie? Maak dan vandaag nog een afspraak voor een gratis regie op je energie gesprek!